Wednesday 1 June 2011

koleksi karangan tak boleh bela

koleksi karangan tak boleh bela


berikut adelah contoh2 karangan yg sudah popular kat malaysia ni . nak tawu apesal p0pular ? lu bace sdri , lu paham sdri ..............


karangan saya sangat takut

p/s : jumpa cikgu ! wahaahaaha



surat memohon cuti

lari-lari.. lari lari .. (dsyat wo0o citeh die ~ )



terima kasih atok ~!

saya melastik dia kuat2 .. dasyat2 ~



punye lah saya takot .... 




dia kasi repot sama atok saya >> jgn men2 wo0o0 ~



karangan keluarga saya



adesh , tepok dahi je laa wei bace karangan nih . erkk budak ni tak terok mane pon . aku dulu mase dajah 6 lagi terok kalau buat karangan 'keluarge saye' . naseb je tak bucurrr karangan ku itu . hahahhaha . bukan ape . aku kompius doh nak buat cemane . kalau nak tawu cemane aku kompius , ko tengok la cemane punye kompius karangan budak neh . wakakakaka ;p



 ape punye tak boleh belaa daaa bdk nie .. anak sape laaa ...





ni pulak bapak kesian nye .  separoh mati aku rase budak ni perah otak . macam aku .. kah kah kah



ini pulak sample karangan upsr  paling femes kat sekolah .
tak tawu lah pulak cemane boleh bucurrr ..
 kasi bace lah woi ..

karangan 1

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.
Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.
Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.
Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.
Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.
Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.
Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

TAMAT


-ghahaha! hebat tak hebat lah wei budak nie . ayat dah cun , cume berape banyak maaati daaaa ... -.-"



karangan 2
'Saya tinggal bersama-sama datuk saya. Nama dia Jalis Komeng. Dia bekerja sebagai seorang bomoh. Tiap-tiap malam sebelum tidur saya duduk bersama-sama dengan datuk ketika dia membuat kerja. Kadang-kadang dia menyuruh saya memegang tapak kemenyan semasa dia membaca sesuatu.

Walaupun saya duduk berseorangan dengan datuk saya, kadang-kadang ada orang lain datang melawat. Mereka semua kelihatan agak pelik. Seorang daripada mereka agak pendek dari saya. Dia berkulit hijau dan berkepala botak. Dia tidak memakai baju. Gigi dia agak tajam juga. Dia suka main kejar-kejar dengan saya

Kadang-kadang pada waktu malam, ada seorang kakak berambut panjang dan berbaju putih datang di luar tingkap bilik tidur saya dan berbual-bual dengan saya. Mata dia agak merah sedikit.

Datuk saya kata mereka tu semua belaan dia. Dia cakap bila dia tiada nanti dia akan turunkan mereka kepada saya. Saya tidak faham apa maksud dia. Saya sayang datuk saya. Dia jaga saya dengan baik sejak ibu-bapa saya tiada. Cuma saya berasa agak seram sedikit pada tiap-tiap malam Jumaat. Datuk saya akan meracau-racau seperti orang gila dan duduk bersila di hadapan tapak kemenyan. Agaknya datuk kurang sihat kerana dia sudah semakin uzur'

Cikgu Ai Ling duduk terjelepuk di dalam bilik guru setelah membaca karangan yang menaikkan bulu roma ketiaknya itu. Dia segera ke kelas darjah 2B, kelas Elianna di mana guru kelas, Cikgu Jefri, sedang mengajar. 'Jefri, boleh aku cakap dengan kau kejap?'

Jefri kehairanan melihat Ai Ling kelihatan sedikit pucat. 'Ye, apahalnya Ai Ling, muka kau semacam aje?' Tengok karangan anak murid kelas kau tu' Ai Ling menghulurkan kertas karangan tulisan Elianna. Giliran Jefri pula menjadi pucat..

'Apa kita nak buat ni? Kalau benar apa dia tulis, kita kena sekurang-kurangnya pergi kerumah Elianna dan bercakap dengan datuk dia. Takut-takut Elianna membesar dalam suasana yang tidak sihat dan boleh menyebabkan dia lebih suka menyendiri. Aku tengok dia sejak masuk darjah 2 tak suka nak bercampur dengan orang lain' Ai Ling berkata.

'Aku pernah dengan pasal Jalis Komeng ni. Benar ke tak, aku tak tau. Dia terkenal dengan entah benda apa-apa yang dia bela. Pernah ada cerita dia lawan dengan bomoh Siam besar. Ada cerita cakap bomoh Siam tu mati bila dia muntah darah dengan serbuk kaca. Jalis ni sebenarnya orangnya baik tapi itulah masalahnya, dia kuat amal ilmu hitam..'

Pada waktu selepas kelas, Jefri dan Ai Ling duduk di bilik guru, bermenung, memikirkan bagaimana hendak menolong Elianna..

'Ai Ling, Jefri, apasal korang berdua termenung aje' sapa Ustaz Zack, guru agama sekolah itu. Ai Ling dengan perlahan-lahan menghulurkan kertas karangan Elianna kepada Zack. Selesai saja Zack membaca, dia jatuh terduduk di sebelah Jefri sambil mengucap panjang..

'Aduh, boleh rosak Elianna ni kalau Jalis tak nak berubah-rubah. Ni dah tahap kritikal sampai Elianna pun boleh nak berkawan dengan belaan si Jalis' keluh Zack.

'Habis kita nak buat tindakan apa, Zack?' gesa Ai Ling. 'Apa kata kalau kita bertiga pergi jumpa Jalis petang nanti?' balas Zack. 'Bagus juga cadangan kau, Zack' Jefri bersetuju.

Pada petang itu juga mereka bertiga menuju ke rumah kediaman Jalis Komeng di pinggir bandar. Elianna sedang bermain di halaman rumah ketika mereka sampai. Dia keriangan melihat guru-gurunya datang. 

'Elianna, mengapa main senja-senja ni? Mana datuk?' sapa Ai Ling. 'Tuk Lis kat dalam, cikgu. Saya tengah tunggu kawan saya. Waktu senja dia selalu datang. Atuk ajar kalau saya baca men..mentera ya? kawan saya datang. Dia duduk dalam pokok besar belakang rumah saya' jawab Elianna dengan jujur.

'Erk..erk..Zack..kau boleh...' Jefri dan Ai Ling terkedu lidah. Mereka serentak memandang ke arah Zack, meminta dia untuk bersuara..

Zack keseriauan seketika sebelum menjawab dengan lembut 'Er..Elianna, tak baik baca benda-benda karut macam tu, Tuhan marah nanti tau? Mari masuk sama dengan cikgu Ai Ling, cikgu Jefri dan ustaz jumpa datuk?' 

'Baik ustaz' ujar Elianna dengan taat. Ketiga-tiga guru sekolah itu kelihatan lega kembali.

Jalis Komeng dengan tiba-tiba terpacul di hadapan pintu, 'Hoi! Hoi! Hoi! Cikgu, ustaz. Apa hajat datang ke rumah saya senja ni? Saya tengah menurun tadi. Maaflah kalau air muka saya nampak macam jembalang sikit.. Jemputlah masuk' Dengan mata yang merah menyala dia mempelawa guru-guru Elianna masuk.

Hampir kepitaman mereka mendengar kata-kata Bomoh Jalis.

Di dalam rumah, Zack menyerahkan karangan Elianna kepada Jalis sambil berkata 'Tok Jalis, saya bukannya apa, tapi saya mintaklah Tok tolong jangan biarkan Elianna mengikut jejak Tok. Punah masa depannya, Tok. Dia tak nak berkawan dengan pelajar lain. Tengoklah ni, dia asyik cerita pasal entah apa apa benda yang Tok bela ni. Saya pernah dengar pasal Tok Jalis. Demi masa depan Elianna, tolonglah jangan menyimpang lagi. Dia tu tiada tempat bergantung kecuali Tok Jalis..'

Jalis diam seketika. ' Aku dah lama berhajat nak buang benda ni. Aku kalau buang benda ni susah, Ustaz Zack. Dah beberapa keturunan dalam keluarga aku. Kalau ada pilihan, aku tak nak turunkan belaan aku tu pada Elianna. Cuma kalau aku tak turunkan benda tu mengamuk dan akan mengganggu Elianna pulak..'

Zack membalas ' Macam nilah Tok Jalis, saya ada banyak rakan masa saya kat UIA yang pandai dalam hal-hal ini yang boleh tolong. Asalkan Tok Jalis sanggup..'

'Kami bukan apa, Tok Jalis. Kami risaukan Elianna. Dia pelajar pintar. Ada masa depan yang cerah pulak tu. Kalau dia hidup dalam suasana yang pelik, ini lama-kelamaan mengganggu emosi dia' ujar Ai Ling.

Jalis terdiam seketika, sambil berfikir. 'Baiklah, kalau macam itu saya setuju, cikgu, ustaz. Ustaz pulak buatlah apa yang patut nanti'

Jefri berasa lega mendengar jawapan ikhlas Jalis. 'Bersyukurlah Tok Jalis lebih menyayangi cucu Tok daripada segala ilmu yang Tok amalkan selama ni'



-erkhh ape punye dasattttttttttt budak nih . entah laaa ..

No comments:

Post a Comment

SEGALA YANG TERCATAT DI ATAS ADALAH BUKAN HAK MILIK ASAL RUANG LEGAR . RL