Wednesday 1 June 2011

ucapan & lagu raya

ucapan hari raya XD

salam .

sedar tak sedar , sekarang ni dah bulan 6 .
dah nak raye dah pon . raya kan bulan 8 . so aku terase nak kumpulkan koleksi ucapan hari raya yang agak best . boleh lah korang hantar kat member2 or sedare yang tinggal jaoh dari korang . itu kalau bagi korang yang banyak mase dan prefer menggunakan cara 'tradisiona'l dengan memberi kad raye . aku rasa , kalau bagi kad raya lagi best aah . boleh simpan . orang yang dapat kad tu pon akan terase lebih dihargai , (ecehh)  lagi2 kalau bagi kat pompan . sebab pompan kan suke bendaklah2 cm sweet gitu . haha aku siyes ni ..
tapi bagi mereka  yang simple & tak byk mase to waste ni, bagi mesej pon jadilah . lagi best kalau bagi malam raye or pagi2 bute . memang terasa lah semangat perayaan tuh . hahha semangat je nak raye . nak melantak , nak gi rumah marka , nak duet raye . haha tak malu pulak aku kan , dah tue2 nak duit raye ;p

sorry giler bro kalau aku tercilok hasil karya dan nukilan mu itu , kahkah ! 

Lapar puasa terketar-ketar
Bila berbuka lega rasanya
Kad raya tak sempat nak hantar
Kiriman MMS pun dah kira grand lah ye..!

Anak Dolah makan lepat
Makan lepat sambil melompat
Nak hantar kad raya dah tak sempat
Pakai MMS pun kira ok what?

Lemah lembut tuan puteri
Berkain cindai cantik dipandang
Meriah menyambut Aidilfitri
Sahabat handai datang bertandang 

Udara dingin hening pagi
Tabuh bising mulakan hari
Aidilfitri menjelma lagi
Masing-masing pakai berseri

Tanpa mengira miskin kaya
Pangkat kedudukan hamba shaya
Sama-sama menyambut raya
Maaf-maafan dihari bahagia 

Aidilfitri hari kemenangan
Kejayaan menempuh halangan
Mengenali erti kesenangan
Bagi mereka yang kekurangan 

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakrapan

Cincin disarung hati berdebar
Jarinan lembut wajah terhias
Ramadan disambut penuh sabar
Aidilfitri disambut dengan meriah 

Saidina Affan menyusun kata
Tutur peri yang aulia
Maaf-bermaafan sesama kita
Di Aidilfitri yang mulia 

Umai Udang Galah Tenggiri,
Seafood fresh ada kat sini,
Selamat Menyambut Aidilfitri,
Salah Silap Harap Dimaafi.


Hari ini ku letih tak pergi kerja,
Semalam letih beli baju raya,
Jumaat ini ku balik kampung nak sambut raya,
Ku menyusun 10 jari memohon ampun maaf daripada ayah bonda,

Habis posa sambut  Aidilfitri
Selepas genap posa sebulan
aku  menyusun sepuluh jari
Semoga yang kurang harap dimaafkan
Tunggu - tunggu rayo dah dokek,
Bakar lomang robuh ketupek,
Nak hantar kadrayo dah tak sompek,
Hantar SMS jo yang copek ...

Ketupat pulut diatas para,
Hendak direbus ditepi perigi,
SMS dihantar pengganti kadraya,
Tanda ingatan di aidilfitri ...

Masak lemang sambil berdiri,
Nak dimakan di Aidilfitri,
Nak hantar kadraya posmen lak cuti,
SMS ajelah yang boleh diberi ...


Bunga selasih di tepi pohon
Harum menyerbak ke lubuk hati
Salam kasih maaf dipohon
Tanda cinta subur dihati

Berjabat salam rindu diakrabi
Senyum ikhlas jujur mengiringi
Salah dan silap mohon dimaafi
Bekalan ke akhirat sebelum mati


Buah pauh di tengah bendang
Jadi dagangan di tengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita



Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdentum-dentam
Riang gembira di Hari Raya



Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami meyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan



Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban



Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya



Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di Hari Raya
Bermaaf-maafan riang gembira



sungai disusur sehari2 ,
dalam gelap menangkap ikan,
kami menyusun sepuluh jari,
salah dan silap harap dimaafkan.

disisir diandam dengan cekap,
potongan rambut pelbagai gaya,
puasa sebulan sudahlah lengkap,
kitamenyambut hari raya.



Tinggi sungguh terbang Rajawali,
Bintang di langit yang dicari,
Manusia di pagi Raya juga mencari,
Ampun maaf menyusun sepuluh jari

bertanam pauh debendang padi,
di tengah kota jadi dagangan,
usah jemu bertamu disini,
celotehku ini harap dimanfaatkan.

cegitu cegini awak suke,
awak suke kite tak suke,
esok luse hari raye,
kite bersame2 bersuka ria.


padang besoq kecik aja,
tempat siam lalu lalang,
hari raya kite berbelanja,
jangan sampai menambah hutang .


wa cakap lu wa tak taw,
tapi wa tipu sama lu,
raya jangan buat tak tawu,
angpau ada bagi gua dulu .


aloq staq terketaq-ketaq,
lapaq perot makan angpau,
macam mana aku tak ketaq,
kena paksa bagi angpau .






-disamping itu , aku selitkan lagu raya untuk korang . kot2 ade yg terfeeling , boleh lah layan feel korang tuh haaaaaa .. ni lah antare lagu yang memang tangkap leleh dari dulu sampai lah laa ni . hampa denga naaa ..



  1. suasana hari raya -anuar & elina
  2. nazam lebaran - siti nurhaliza
  3. sesuci lebaran - siti nurhaliza
  4. suara takbir - siti nurhaliza
  5. anugerah aidilfitri - siti nurhaliza
  6. air mata syawal - siti nurhaliza
  7. suara takbir - p.ramlee
  8. dari jauh ku pohon maaf - sudirman
  9. balik kampung - sudirman
  10. selamat hari raya - saloma
  11. satu hari di hari raya - m.nasir
  12. pulanglah - aisyah
  13. menjelang hari raya - DJ dave


-bile dah dengar lagu raye ni , teringat pulak aku kat bapak aku . mase aku darjah 5 die boleh pulak nak poyo kat aku yang die dah siapkan sebijik ketupat . aku tengok macam tak jadi je. kakaka . aku gelakkan die, pahtu die cabar aku buat sebijik . aku pantang dicabar , aku kate kat die 'abah , kalau siap sebijik bi , 50 aaaa .. ' . bapak aku on . ape lagi , aku belit punye belit, ha kau! siap sebijik . bapak terkejotnye bapak aku . pahtu die buat2 bz. buat2 tak nampak aku. puas aku ikot die sebb nak tunjukkan kemenangan aku . kuang3~ but akhirnye aku dapat 50 aku ! kah kah kah ! bukan senang wo0o mao buat sendiri . pkai IQ jugak . 

belom masak..


dah masak.. nyum2!!


mak aku pon tak reti langsung nak anyam ketupat ni . sebab die anak kelahiran kedah . ketupat palas die terror aa . buat laju gile . pening pale. (aku cakap camtu sebab aku tak pernah berjaye siapkan dengan perfect) kah kah . hampeh tak aku . .
macm ni lah rupe ketupat palas uh ..



tapi apak aku budak kl . kampong baru laa. kire aku ni 50/50 aaa.. desa pon desa , bandar pon bandar . bile raye syok wo0oo .. pilh je nak balik mane . aku suke balik kedah . memang gempak bile raye  . org kat sane pon baik2 .


tu je lah utk entry kali ni . lain kali aku buat entry raye lagi .
selamat menyambut shopping raye !



No comments:

Post a Comment

SEGALA YANG TERCATAT DI ATAS ADALAH BUKAN HAK MILIK ASAL RUANG LEGAR . RL